NUS-eksamen

Her er informasjon om NUS-eksamen.

Elever med karakter 1 i standpunkt eller på eksamen, og elever med dokumentert fravær på eksamen har rett på NUS-eksamen påfølgende høst.

Ny eksamen (N)

Dette er for elever som fikk karakter 1 på eksamen. Elever må ta ny eksamen i dette faget for å få det bestått. Eksamen kan bli en annen eksamensform enn opprinnelig.

Utsatt eksamen (U)

Dette er for elever med dokumentert fravær på eksamen. Det gjøres nytt trekk av fag. Det betyr at du kan få eksamen i samme fag, eller et annet fag. Det kan også bli en annen eksamensform.

Særskilt eksamen (S)

Dette er for elever med karakter 1 i standpunkt, og ikke er trukket til eksamen i dette faget. Disse elevene har rett på særskilt eksamen i samme fag. Denne eksamenen må bestås for å få fullført faget.

Merk at ved å takke ja til særskilt eksamen, så kommer fortsatt standpunktkarakteren på vitnemålet. Dersom du takker nei til særskilt eksamen, og melder deg opp som privatist, vil standpunktkarakteren bli strøket, og du får kun eksamenskarakteren på vitnemålet. Du må melde deg opp til privatisteksamen i samme fag som du fikk karakter 1 i. Unntaket er matematikk på Vg1, her kan du melde deg opp i matematikk 1P selv om du fikk karakter 1 i matematikk 1T, og omvendt.